Gymnasieelever
Fordyb dig i forskningens verden
Er der et emne, du brænder for? Er du nysgerrig, og drømmer du om at få indblik i forskningens verden? Og vil du være en del af et fagligt fællesskab med andre unge og forskere - med muligheden for at vinde 20.000 kr.?
Så er Projekt Forskerspirer måske noget for dig!
Aflevering af synopsis 2024
Er du deltager i Projekt Forskerspirer 2024?
Så kan du inden fristen den 31. oktober kl. 12:00 aflevere din synopsis her: Aflevering af synopsis 2024
Fordyb dig i Projekt Forskerspirer
Projekt Forskerspirer er et landsdækkende talentprogram for nysgerrige og talentfulde gymnasieelever, der har lyst til at prøve kræfter med, hvad det vil sige at arbejde som forsker, og hvordan det er at studere på et universitet.
Fordybelse og faglige fællesskaber
I Projekt Forskerspirer får du en unik mulighed for at fordybe dig i et emne, du brænder for. Du udarbejder dit eget forskerspirerprojekt, og undervejs får du vejledning fra en forsker, der er ph.d.-studerende, eller som allerede har en ph.d.-grad fra tidligere. Samtidig bliver du en del af et fagligt stærkt fællesskab med andre talentfulde unge, der, ligesom dig, er optaget af et givent emne.
Projektet varer ét år. Ved årets afslutning har alle udviklet deres helt eget undersøgelsesdesign på et forskningsprojekt. Der nomineres tre forskerspirer inden for hver kategori. Til slut udpeger en jury én forskerspirer inden for hver af de fire kategorier, som hver vinder titlen som Årets Forskerspirer.
I det daglige kan du sparre med din koordinator, som en gymnasielærer på din skole. Du kan henvende dig til din forskerkontakt med fagligrettede spørgsmål, og du kan kontakte forskerspirerkoordinatoren på Københavns Universitet.
Endelig vil vi opfordre dig til at sparre med de mange øvrige forskerspirer, som du vil møde undervejs i projektet.
Projekt Forskerspirers historie
Er du interesseret i at vide mere om Projekt Forskerspirer?
Stil op i 4 forskellige kategorier
Du kan stille op i en af 4 følgende kategorier, der hver dækker over en række emner:
- Humaniora (sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi og medier)
- Samfundsvidenskab (politik, økonomi, samfundsforhold og psykologi)
- Naturvidenskab (fysik, kemi, matematik, biologi, teknologi og naturgeografi)
- Sundhedsvidenskab (sygdom, medicin og idræt).
En synopsis - dit eget forskerspirerprojekt
Som forskerspirer udarbejder du et såkaldt forskerspirerprojekt, en såkaldt synopsis, der fylder max 2.500 ord.
Din synopsis kan handle om alt mellem himmel og jord. Det kunne fx være:
- Frygt og Facebook
- Guldpartikler som kræftbehandling
- Unge og stress eller noget helt fjerde
Hvad er en synopsis?
Din synopsis skal præcisere, hvad din undersøgelse går ud på og forklare, hvordan du ville udføre undersøgelsen, et såkaldt undersøgelsesdesign. Formålet med Projekt Forskerspirer er ikke, at du skal udføre hele dit projekt i praksis.
I synopsen argumenterer du for et undersøgelsesdesign, der kan belyse problemstillingen. Dit undersøgelsesdesign skal bygge på teori, metode, empiri og litteratur. Dette lærer du mere om undervejs i Projekt Forskerspirer.
Nogle vælger at udarbejde mindre forsøg eller pilotprojekter, som de inddrager deres synopsis. Dette er dog ikke et krav. Læs mere om krav og bedømmelseskriterier herDownload en tjekliste til din synopsis
Hvem kan deltage i Projekt Forskerspirer?
Du kan deltage i Projekt Forskerspirer, hvis du:
- går i 2. g på STX, HTX eller HHX eller 1. år på HF. (Det er en forudsætning, at dit gymnasium godkender din deltagelse.)
- er nysgerrig og brænder for et emne.
- kan arbejde meget selvstændigt.
- kan beskrive din idé i en projektbeskrivelse.
- vil investere tid i dit projekt ved siden af din gymnasiale uddannelse.
- deltager i de 3 aktiviteter, projektet kræver. (Der er tale om 2 dage i København, 2 dage i Aarhus og 1 dag i enten København eller Aarhus. Se Projekt Forskerspirers årshjul for datoer).
Hvorfor skal du deltage i Projekt Forskerspirer?
Vind 20.000 kr.
Vinderen af hver af de 4 kategorier får 20.000 kr.
Pengene kan bruges til at arbejde videre med forskerspirerprojektet.
Med Projekt Forskerspirer får du:
- mulighed for at gå i dybden med noget, du interesserer dig for.
- indblik i hvad det vil sige at gå på universitetet og arbejde som forsker.
- konkrete redskaber til at lave akademiske opgaver og projekter som fx SSO og SRP.
- anledning til at samarbejde med en forsker med ekspertise i dit emne.
- større netværk og mulighed for at møde andre talentfulde unge, som brænder for et emne.
Udvid dit netværk
Vælger du at deltage i Projekt Forskerspirer, vil du helt automatisk udvide dit netværk.
Selv hvis du er den eneste fra dit gymnasium, der deltager i Projekt Forskerspirer, er du aldrig alene med dit projekt.
Sådan finder du en forsker til dit projekt
Tidligt i processen skal du finde samt etablere kontakt til en relevant forsker inden for dit fagområde.
Din forskerkontakt kommer til at agere som vejleder for dit projekt, f.eks. angående litteratur, metode, afgrænsning og lignende. Hvis du er i tvivl om, hvordan du finder og udvælger en forskerkontakt, kan du tale med din gymnasielærer om det.
Det er ikke et krav, at din forskerkontakt på nuværende tidspunkt arbejder som forsker eller arbejder på et universitet. Det eneste krav er, at vedkommende har skrevet eller er igang med at skrive en ph.d.
Få hjælp til at finde en forsker
Hvis du har brug for hjælp til at finde en forsker, er du meget velkommen til at kontakte Forskerspirersekretariatet.
Du kan henvise forskere til siden for forskere, men du kan også sende dem et informationsbrev om, hvad det kræver at deltage som forsker. PDF'en er tilgængelig på både dansk og engelsk.
Krav og bedømmelseskriterier
Hvordan bedømmes forskningsprojekterne? Hvad lægger juryen vægt på? Hvilke kriterier er der til valg af forsker? Få svar på alle dine spørgsmål om de formelle krav til et forskersppirerprojekt, bedømmelseskriterier, som dommerne vil anvende til vurderingen af de indsendte peojekter. Her kan også hente en tjekliste og meget andet.
Forskerspirerprojektet udformes som en synopsis. Synopsis betyder en sammenfatning af noget længere og større.
Din synopsis skal i kort form præcisere, hvad din undersøgelse går ud på og forklare, hvordan du vil fortsætte med arbejdet. Formålet med Projekt Forskerspirer er altså ikke, at du skal udføre hele dit projekt i praksis. Synopsen skal give et bud på, hvordan du kan udforme undersøgelsen.
Forløbet er lagt an som en konkurrence. Det betyder, at vi til slut i forløbet nominerer deltagerne med de bedste synopser til prisen som Årets Forskerspirer.
Krav om forskerkontakt
Det er et krav, at du som spirer har tilknyttet en forskerkontakt. Gennem forløbet klæder vi dig på til at finde og kontakte de forskere, som forsker inden for det emne, du interesserer dig for.
Ordens- og samværdsregler
Gennem forløbet skal alle deltagere overholde Projekt Forskerspirers ordens- og samværdsregler. Se ordens- og samværdsregler
Din synopsis
Tryk herunder for at downloade en tjekliste til din synopsis. I den tjekliste kan du læse mere om, hvad din synopsis skal indeholde.
Synopsen bliver bedømt af en jury, der består af medlemmer, som til dagligt arbejder med forskning. Juryen udvælger i alt 12 projekter, tre fra hver af de fire kategorier, som de nominerer til titlen som Årets Forskerspirer.
I bedømmelsen vurderer juryen om:
- problemformuleringen er klar og fokuseret og bygger på spirens egen idé og engagement.
- projektet er nyt og originalt med en fornuftig og velbegrundet afgrænsning af emnet.
- projektet tager udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af fagområdet i tilknytning til problemstillingen.
- synopsen er gennemarbejdet, velstruktureret og sammenhængende.
- argumentationen er akademisk med relevante metode- og teoriovervejelser.
- projektet er realistisk at gennemføre med spiren selv som aktiv deltager – og inden for rammerne af de 20.000 kr. som præmiesummen udgør.
Vindere og nominerede
Vindere af Projekt Forskerspirer 2023
Sprogets betydning for identitet og tilhørsforhold til Grønland
Kvantitativ analyse af Losslandskabet i Sigmoid
Populistisk ungdom? – sammenhængen mellem populisme, politisk uvidenhed og alder
Personcentreret brug af Motor Imagery og Action Observation i rehabiliteringen efter stroke
Se øvrige nominerede projekter 2023
Se tidligere vindere og nominerede af Projekt Forskerspirer
Herunder finder du samtlige vindere og nominerede forskerspirerprojekter fra 2020 og frem.
Vindere og nominerede af Projekt Forskerspirer 2022
Vinder
Musikundervisnings effekt på børn og unges selvværd
af Sigrid Visti Hemmingsen fra Frederiksværk Gymnasium og HF.
Øvrige nominerede
Forført af algoritmerne - en undersøgelse af favorisering af polariserende sprogbrug
af Camilla Bargmann fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium.
Danske advokaters rekrutteringsmønstre gennem den moderne stats udvikling
af Jens Michael Rude fra Ingrid Jespersens Gymnasieskole.
Vinder
Nye enzymer til bæredygtigt vaskemiddel
af Victoria Otzen fra Aarhus Katedralskole.
Øvrige nominerede
Udnyttelse af Rubisco RPE fra Candidatus Endoriftia persephone til formindskelse af havets forsuring
af Fridda Elinor Cecillie Raft fra Nordfyns Gymnasium.
Reduktion af metanogenese med mikrobielle brændselsceller
af Marisela Lopes fra Herningsholm Gymnasium.
Vinder
Mobiltelefonens effekt på gymnasieelevers aktive deltagelse i undervisningen
af Augusta Agger Mortensen fra Risskov Gymnasium.
Øvrige nominerede
Sorgs påvirkning på evnen til at danne sociale relationer
af Emma Dalum Bang fra Frederiksværk Gymnasium og HF.
af Viktoria Akishina fra Gammel Hellerup Gymnasium.
Vinder
Nanopore-sekventering af DNA fra saliva med henblik på identificering af antibiotika resistensgener
af Mathias Wahl fra Det Internationale Gymnasium - Niels Brock.
Øvrige nominerede
Optimering af kræftbehandlinger ved hjælp af antiprotoner
af Misiki Bharadwaz fra Aarhus Katedralskole.
af Sara Edelenbos Højlund fra Middelfart Gymnasium.
Vindere og nominerede af Projekt Forskerspirer 2021
Vinder
Søren Kierkegaards begreb angst i det senmoderne samfund
af Emma Johanne Henriksen Due fra Odense Katedralskole.
Øvrige nominerede
Læringsspil med interaktive narrativer som undervisningsmiddel
af Kasper Kirkegaard Nielsen fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium.
Engelsk i det danske talesprog; unges brug af kodeskift
af Silja Kaae fra Svendborg Gymnasium.
Vinder
Integration af Dsup i Nannochloropsis Oceanica
af Konrad Basse Fisker fra Roskilde Katedralskole.
Øvrige nominerede
Bæredygtig akvakulturudvikling i fremtiden
af Karolin Janina Demtröder fra Risskov Gymnasium.
Brug af svampe til nedbrydning af cigaretskod
af William Vindahl Lüders fra Sønderborg Statsskole.
Vinder
Humors påvirkning i internetmemes på tværs af aldersgrupper
af Frida Zeng Wei Mortensen fra Vejle Tekniske Gymnasium.
Øvrige nominerede
Konspirationsteorier og ideologiens sammenhæng
af Irem Demiral fra Odense Katedralskole.
Klimaborgertingets rolle i den grønne omstilling
af Isak Sloth Berg-Sørensen fra Aurehøj Gymnasium.
Vinder
P-pillers påvirkning på kvinders stress respons og præsentationsevne
af Elizabeth Otzen fra Aarhus Katedralskole.
Øvrige nominerede
af Erik Bach Ryhl fra Roskilde Gymnasium.
Syntetisk letalitet som forklaring på gensidigt eksklusive TET2 og WT1 mutationer
af Jakob Magnus Schasching fra Sønderborg Statsskole.
Vindere og nominerede af Projekt Forskerspirer 2020
Vinder
af Vincent Balaban fra Rosborg Gymnasium og HF.
Nominerede
Woke Capitalism i Hollywoodfilm
af Andreas Stausholm Hald fra Aurehøj Gymnasium.
Håb i eksistensen - En refleksion med mening i livet
af Karen Møller-Munar fra Gefion Gymnasium.
Vinder
Udvikling af salttolerante afgrøder
af Lenore Schøth Bechmann fra Frederikssund Gymnasium.
Nominerede
Optimering af solcellers udnyttelse af højenergi fotoner
af Bertil Cold fra Aurehøj Gymnasium.
Optimering af bioproduktion med cyanobakterier
af Ulrikke Andrea Lysbeck Olsen fra Frederiksværk Gymnasium.
Vinder
Neuromarketing og klimabevidsthed
af Marie Lundager Sørensen fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium.
Nominerede
Mediernes dækning af terrorisme i verden
af Freja Apuschkin Hauge fra Roskilde Katedralskole.
Unges adfærd og frygt i forhold til corona
af Signe Marie Roesgaard fra Skanderborg-Odder center for uddannelse.
Vinder
af Laura Klifforth Hemmingsen fra Roskilde Gymnasium.
Nominerede
Multisensoriske undervisningsmetoder som hjælpemiddel for ordblinde
af Freja Mosegaard Hansen fra Roskilde Gymnasium.
Dansk honning som alternativ til moderne sårbehandling
af Margit Anna Brodam fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium.
Vindere og nominerede af Projekt Forskerspirer 2019
Vinder
Oldtidens økologi - En økokritisk læsning af Gilgamesh
af Lukas Ballin fra Roskilde Gymnasium.
Nominerede
Arkitektur, Lys og Helingsproces
af Anna Ree Andersen fra Køge Gymnasium.
Brugen af sønderjysk blandt indskolingselever
af Liv Juhl fra Sønderborg Statsskole.
Vinder
VOPcCl som sensibilisator til TTA fotonopkonvertering i solceller
af Malli Segoli fra Roskilde Gymnasium.
Nominerede
Space bees - a future necessity
af Marie-Louise Lykke Nielsen fra Vejle Tekniske Gymnasium.
Reducering af DNA-skade i planter
af Philip Kierstein Kjærside fra Sankt Annæ Gymnasium.
Vinder
af Maria Beck Gaarde fra Sønderborg Statsskole.
Nominerede
Menneskers indflydelse på individets politiske holdning
af Asger Mikkelsen fra Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.
af Victor Stegler Halkjær Bjerrum fra Risskov Gymnasium.
Vinder
af Kristine Due Hammershøy fra Sønderborg Statsskole.
Nominerede
Sammenhæng mellem allergi og kræft
af Emelie Nathalie Stefanie Riis fra Gammel Hellerup Gymnasium.
Laktat som prædisponerende faktor til udvikling af ME/CFS
af Yasmin El Youssef fra Teknisk Gymnasium Lolland-Falster.
Tilmelding til Projekt Forskerspirer
Tilmeldingen til Projekt Forskerspirer 2024 er lukket
Tilmeldingen til Projekt Forskerspirer 2024 havde frist den 22. marts 2024.
Information om tilmelding mm. til Projekt Forskerspirer 2025 vi du kunne finde her på vores hjemmeside i starten af 2025.
Hvornår skal jeg tilmelde mig Projekt Forskerspirer?
Hvis du ønsker at deltage i Projekt Forskerspirer, er det vigtigt, at du holder øje med deadlines.
Så snart du har mulighed for at tilmelde dig, vil du se et link til tilmelding øverst på denne side.
Hvordan tilmelder jeg mig Projekt Forskerspirer?
Har du lyst til at deltage i Projekt Forskerspirer?
I så fald skal du henvende dig til din Projekt Forskerspirer-koordinatoren på dit gymnasium.
Er du i tvivl om, hvem det er? Eller har dit gymnasium endnu ikke deltaget i Projekt Forskerspirer?
I så fald kan du kontakte forskerspirersekretariatet eller administrationen på dit gymnasium, som kan hjælpe dig igang.
Det er en forudsætning, at dit gymnasie godkender din deltagelse, før du kan tilmelde dig.
Du finder et tilmeldingslink på forsiden af Projekt Forskerspirer, så snart tilmeldingen er åben.
Hvad skal du huske ved tilmelding?
Når du tilmelder dig Projekt Forskerspirer, skal du sende en kort projektbeskrivelse. Projektbeskrivelsen skal godkendes af koordinatoren på dit gymnasium.
Koordinatoren kan vejlede dig om, hvordan du bedst præsenterer dine ideer til et forskerspireprojekt, og vurdere, om din projektbeskrivelse har kvaliteten til, at du kan deltage i Projekt Forskerspirer.
Projekt Forskerspirer årshjul
- Januar
Opstart af Projekt Forskerspirer
Mail med information om tilmelding til Projekt Forskerspirer sendes ud til gymnasier.
- Februar
7. februar kl. 12.30-13.30: Koordinatormøde (virtuelt)
Her kan nye koordinatorer få information om projektet. Samtidig er der mulighed for, at alle koordinatorer kan drøfte projektet i fællesskab.
21. februar kl. 15:30-16:30: Inspirationsmøde for potentielle spirer (virtuelt).
- Marts
1. marts: Deadline for tilmelding af gymnasier for koordinatorer
Før dette sker, kan forskerspirerne ikke tilmelde sig.
7. marts kl. 15:45-16:45: Inspirationsmøde for potentielle spirer (virtuelt).
22. marts kl. 12:00: Deadline for tilmelding af spirer (gymnasieelever) inkl. indsendelse af projektbeskrivelse. - April
21. - 22. april: Københavnermødet
Obligatorisk 2-dages seminar i København: Det første af 2 fælles seminarer, hvor både forskerspirer og koordinatorer får mulighed for at mødes. Det foregår over 2 dage på Københavns Universitet og fokuserer på:- vejledning i at arbejde med et forskningsprojekt.
- inspiration gennem foredrag af forskere og faglig sparring med andre spirer.
- etablering af fagligt netværk mellem forskerpirerne.
- socialt samvær.
Det er en forudsætning for din videre deltagelse i Projekt Forskerspirer, at du kommer med til seminaret.
- Maj
Som forskerspirer får du i denne periode løbende information om og inspiration til litteratursøgning og til at finde en forskerkontakt.
- Juni
19. juni: Deadline for indsendelse af forskerkontakt.
Det er en forudsætning for din videre deltagelse i Projekt Forskerspirer, at du etablerer et samarbejde med en forsker.
- Juli
Sommerferie
Forskersekretariatet er tilgælgelig på mail.
- August
Regionale møder på hhv. Københavns Universitet og Aarhus Universitet.
Møderne giver dig mulighed for at tune ind på dit forskerprojekt, efter at sommerferien er slut.
- September
22. - 23. september: Aarhusmødet.
Obligatorisk 2-dages seminar i Aarhus: Det andet af 2 obligatoriske fælles seminarer. Seminaret er forbeholdt de forskerspirer, der har en forskerkontakt og et aktivt projekt.
Det foregår over 2 dage på Aarhus Universitet og fokuserer på:- faglig vejledning.
- idéudveksling (du og de øvrige spirer præsenterer jeres projektidéer for hinanden og giver hinanden feedback).
- inspiration (der vil være foredrag med fremtrædende forskere).
- socialt samvær: lær de øvrige forskerspirere at kende.
Det er en forudsætning for din videre deltagelse i Projekt Forskerspirer, at du kommer med til seminaret.
- Oktober
31. oktober: Deadline for indsendelse af din synopsis.
- November
De nominerede til Årets Forskerspirer offentliggøres.
Alle projekter vurderes af en jury, som efterfølgende udvælger de tre bedste projekter i hver fagkategori (humaniora, samfundsvidenskab, naturvidenskab og sundhedsvidenskab).
De nominerede modtager en invitation til at præsentere deres forskningsprojekt til en præmieoverrækkelse og afslutning på Projekt Forskerspirer.
Præmieoverrækkelse og afslutning på Projekt Forskerspirer.Årets Forskerspirer bliver udnævnt indenfor hver af de 4 kategorier og prisen på 20.000 kr. overrækkes til hver af vinderne.
Vi kårer også Årets Koordinator.Foruden forskerspirernes nærmeste familie og venner deltager departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet Hanne Meldgaard samt prorektor for uddannelse på Københavns Universitet, Kristian Cedervall Lauta, til arrangementet.
Baggrund og historie
Et historisk tilbageblik
Projekt Forskerspirer blev søsat i efteråret 1997 af daværende forskningsminister Jytte Hilden og finansieret af Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet.
Stabil deltagelse
Første år deltog 20 gymnasier med 85 elever. Fra 2001-2009 deltog 67 gymnasier med 831 elever.
I dag har Projekt Forskerspirer har stabil deltagelse af ca. 150 gymnasieelever fra 35-50 skoler. Fastholdelse af deltagerne sker typisk via regionale arrangementer.
Ledet og drevet af ildsjæle
Fra 1999-2007 blev projektet ledet og administreret af en gruppe ildsjæle bestående af lektor Inge Dalsgaard, rektor Jannik Johansen og lektor Lisa Rasmussen.
I 2008 overtog KU administrationen. Projektet styres af en medarbejder på KU, der har opgave er at koordinere projektet og tilrettelægge aktiviteter.
En landsdækkende konkurrence
I pilotperioden henvendte Projekt Forskerspirer sig til alle elever i gymnasiet. Erfaringerne herfra gjorde, at målgruppen senere blev begrænset til at omfatte 2.års elever i STX, HTX, HHX og 1. års elever på HF, der har et fagligt overskud.
Deltagelse kræver særligt fagligt engagement
Deltagelse i Projekt Forskerspirer ligger som udgangspunkt ud over den almindelige skolegang, hvilket kræver et særligt fagligt engagement og en stor del af elevernes fritid. Med den nye gymnasiereform fra 2005 fik forskerspirer fra det almene gymnasium (STX) mulighed for at erstatte et AT-forløb med et forskerspirerprojekt.
Samarbejde mellem Københavns Universitet og Aarhus Universitet
Projekt Forskerspirer administreres af Københavns Universitet. Derudver har projektet fra og med 2013 indgået en samarbejdsaftale med Aarhus Universitet for at sikre en fysisk tilstedeværelse i Jylland.
Projektets økonomi
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet finansierer i fællesskab projektet med 500.000 - 700.000 kr. fra år til år.