Vindere og nominerede 2023
Humaniora
Josephina Østeril Nitter Sørensen fra Odense Katedralskole med projektet Sprogets betydning for identitet og tilhørsforhold til Grønland VINDER
Skye Kaae fra Midtsjællands Gymnasium med projektet Eskatologiens betydning for den danske Folkekirkes forkyndelse
Theodora Buan fra Gefion Gymnasium med projektet Tragediens død
Naturvidenskab
Isabella Holmgren fra Kruses Gymnasium med projektet Optimering af afgrødeudbytte gennem genmodificering af Rubisco activases 3’UTR
Laurits Kromann Larsen fra Svendborg Gymnasium med projektet Kvantitativ analyse af Losslandskabet i Sigmoid VINDER
Magnus Almsgaard fra Roskilde Katedralskole med projektet Er det muligt at forhindre det mulige kollaps af Golfstrømmen?
Samfundsvidenskab
Catharina Kurrild-Klitgaard fra Herlufsholm Gymnasium med projektet Populistisk ungdom? – sammenhængen mellem populisme, politisk uvidenhed og alder VINDER
Frej Koefoed fra Frederiksværk Gymnasium & HF med projektet Byrum med livskvalitet
Mille Tybjerg fra Odense Katedralskole med projektet Samfundets betydning for konform adfærd
Sundhedsvidenskab
Luna Bennesen fra Tårnby Gymnasium & HF med projektet Personcentreret brug af Motor Imagery og Action Observation i rehabiliteringen efter stroke VINDER
Mollie Dyrehave fra Roskilde Katedralskole med projektet IL-17A - En vej til kuren mod kontaktallergi?
Sofie Amalie Bisbjerg fra Køge Handelsskole med projektet Konsekvenserne af hjernerystelse på hverdagslivet hos unge (<30 år) i den erhvervsdygtige alder
Vindere og nominerede 2022
Humaniora
Camilla Bargmann fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet Forført af algoritmerne - en undersøgelse af favorisering af polariserende sprogbrug
Jens Michael Rude fra Ingrid Jespersens Gymnasieskole med projektet Danske advokaters rekrutteringsmønstre gennem den moderne stats udvikling
Sigrid Visti Hemmingsen fra Frederiksværk Gymnasium og HF med projektet Musikundervisnings effekt på børn og unges selvværd VINDER
Naturvidenskab
Fridda Elinor Cecillie Raft fra Nordfyns Gymnasium med projektet Udnyttelse af Rubisco RPE fra Candidatus Endoriftia persephone til formindskelse af havets forsuring
Marisela Lopes fra Herningsholm Gymnasium med projektet Reduktion af metanogenese med mikrobielle brændselsceller
Victoria Otzen fra Aarhus Katedralskole med projektet Nye enzymer til bæredygtigt vaskemiddel VINDER
Samfundsvidenskab
Augusta Agger Mortensen fra Risskov Gymnasium med projektet Mobiltelefonens effekt på gymnasieelevers aktive deltagelse i undervisningen VINDER
Emma Dalum Bang fra Frederiksværk Gymnasium og HF med projektet Sorgs påvirkning på evnen til at danne sociale relationer
Viktoria Akishina fra Gammel Hellerup Gymnasium med projektet Hvorfor kan AI inden for Immaterialret ikke få ophavsrettigheder for deres intellektuelle arbejde? Et reflekterende essay om den nuværende lovgivning om AIs ophavsrettigheder i forskellige lande
Sundhedsvidenskab
Mathias Wahl fra Det Internationale Gymnasium Niels Brock med projektet Nanopore-sekventering af DNA fra saliva med henblik på identificering af antibiotika resistensgener VINDER
Misiki Bharadwaz fra Aarhus Katedralskole med projektet Optimering af kræftbehandlinger ved hjælp af antiprotoner
Sara Edelenbos Højlund fra Middelfart Gymnasium med projektet Uddannelsespresset og stress
Vindere og nominerede 2021
Humaniora
Emma Johanne Henriksen Due fra Odense Katedralskole med projektet: Søren Kierkegaards begreb angst i det senmoderne samfund VINDER
Kasper Kirkegaard Nielsen fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet: Læringsspil med interaktive narrativer som undervisningsmiddel
Silja Kaae fra Svendborg Gymnasium med projektet: Engelsk i det danske talesprog; unges brug af kodeskift
Naturvidenskab:
Karolin Janina Demtröder fra Risskov Gymnasium med projektet: Bæredygtig akvakulturudvikling i fremtiden
Konrad Basse Fisker fra Roskilde Katedralskole med projektet: Integration af Dsup i Nannochloropsis Oceanica VINDER
William Vindahl Lüders fra Sønderborg Statsskole med projektet: Brug af svampe til nedbrydning af cigaretskod
Samfundsvidenskab:
Frida Zeng Wei Mortensen fra Vejle Tekniske Gymnasium med projektet: Humors påvirkning i internetmemes på tværs af aldersgrupper VINDER
Irem Demiral fra Odense Katedralskole med projektet: Konspirationsteorier og ideologiens sammenhæng
Isak Sloth Berg-Sørensen fra Aurehøj Gymnasium med projektet: Klimaborgertingets rolle i den grønne omstilling
Sundhedsvidenskab
Elizabeth Otzen fra Aarhus Katedralskole med projektet: P-pillers påvirkning på kvinders stress respons og præsentationsevne VINDER
Erik Bach Ryhl fra Roskilde Gymnasium med projektet: Undersøgelse af mulige rytmeforskelle
mellem symptomatisk og asymptomatisk atrieflimren ved brug af deep learning og attention mapping
Jakob Magnus Schasching fra Sønderborg Statsskole med projektet: Syntetisk letalitet som forklaring på gensidigt eksklusive TET2 og WT1 mutationer
Nominerede 2020
Humaniora
Andreas Stausholm Hald fra Aurehøj Gymnasium med projektet:
Woke Capitalism i Hollywoodfilm
Karen Møller-Munar fra Gefion Gymnasium med projektet:
Håb i eksistensen - En refleksion med mening i livet
Vincent Balaban fra Rosborg Gymnasium og HF med projektet:
Poesiens øje
Naturvidenskab:
Lenore Schøth Bechmann fra Frederikssund Gymnasium med projektet:
Udvikling af salttolerante afgrøder
Bertil Cold fra Aurehøj Gymnasium med projektet:
Optimering af solcellers udnyttelse af højenergi fotoner
Bilagene fra opgaven kan rekvieres hos forskerspirer@adm.ku.dk.
Ulrikke Andrea Lysbeck Olsen fra Frederiksværk Gymnasium med projektet:
Optimering af bioproduktion med cyanobakterier
Samfundsvidenskab:
Freja Apuschkin Hauge fra Roskilde Katedralskole med projektet:
Mediernes dækning af terrorisme i verden
Marie Lundager Sørensen fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium med projektet:
Neuromarketing og klimabevidsthed
Signe Marie Roesgaard fra Skanderborg-Odder center for uddannelse med projektet:
Unges adfærd og frygt i forhold til corona
Sundhedsvidenskab
Laura Klifforth Hemmingsen fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Inkontinens hos unge Voksne
Margit Anna Brodam fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet:
Dansk honning som alternativ til moderne sårbehandling
Freja Mosegaard Hansen fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Multisensoriske undervisningsmetoder som hjælpemiddel for ordblinde
Nominerede 2019
Den 28. oktober 2019 afleverede 105 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Humaniora, Naturvidenskab, Sundhedsvidenskab, Samfundsvidenskab.
En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 26. november præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårer rektor Henrik C. Wegener Årets Forskerspire i hver kategori. Vinderprojekterne er markeret med 'fed skrift'.
De nominerede er:
Humaniora
Anna Ree Andersen fra Køge Gymnasium med projektet:
Arkitektur, Lys og helingsproces
Liv Juhl fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Brugen af sønderjysk blandt indskolingselever
Lukas Ballin fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Oldtidens økologi - En økokritisk læsning af Gilgamesh
Naturvidenskab
Malli Segoli fra Roskilde Gymnasium med projektet:
VOPcCl som sensibilisator til TTA fotonopkonvertering i solceller
Marie-Louise Lykke Nielsen fra Vejle Tekniske Gymnasium med projektet:
Space bees - a future necessity
Philip Kierstein Kjærside fra Sankt Annæ Gymnasium med projektet:
Reducering af DNA-skade i planter
Samfundsvidenskab
Asger Mikkelsen fra Skanderborg-Odder Center for Uddannelse med projektet:
Menneskers indflydelse på individets politiske holdning
Maria Beck Gaarde fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Placebosøvn
Victor Stegler Halkjær Bjerrum fra Risskov Gymnasium med projektet:
Ugennemsigtige karakterer i gymnasiet - En kortlægning af confirmation bias i karaktergivningsprocessen på den gymnasiale uddannelse.
Sundhedsvidenskab
Emelie Nathalie stefanie Riis fra Gammel Hellerup Gymnasium med projektet:
Sammenhæng mellem allergi og kræft
Kristine Due Hammershøy fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Hæmning af spermiogenese vha. inhibering af fosfo-GRTH - Udvikling af en nonhormonel p-pille til mænd
Yasmin El Youssef fra Teknisk Gymnasium Lolland-Falster med projektet:
Laktat som prædisponerende faktor til udvikling af ME/CFS
Nominerede 2018
Den 29. oktober 2018 afleverede 109 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Humaniora, Naturvidenskab, Sundhedsvidenskab, Samfundsvidenskab.
En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 26. november præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårer uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers Årets Forskerspire i hver kategori. Vinderprojekterne er markeret med 'fed skrift'.
De nominerede er:
Humaniora
Eva Marie Elslo fra Vordingborg Gymnasium & HF med projektet:
Fankultur og religion
Mia Cecilie Pedersen fra Rødkilde Gymnasium med projektet:
Den Nonverbale Kommunikations Betydning i den Monotone Samtale
Sofus Matthias Skjærlund fra Gefion Gymnasium med projektet:
Vølvens Stemme - En fonetisk rekonstruktion af Vǫluspá
Naturvidenskab
Mathias Theodor Jul Overby fra Det Internationale Gymnasium, Niels Brock med projektet:
Cops and Robbers
Selina Mølgaard Sønderby fra Odense Katedralskole med projektet:
Regeneration af glykoalkaloid-fri Solanum tuberosum og dennes modstandsdygtighed overfor Streptomyces scabies
Sofie Abildtrup Rasmussen fra Rosborg Gymnasium & HF med projektet:
Reduktion af køers metan-udledning
Samfundsvidenskab
Baltazar Bondo Dydensborg fra Kruses Gymnasium med projektet:
Betydningen af præferencer for valg af teenage-partner - En kortlæggelse og mikroøkonomisk analyse af teenagers præferencer og valg i romantiske anliggender
Cathrine Rask Knøs fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet:
En finansiel sektor uden hvidvaskskandaler - Blockchain-teknologi som finansiel infrastruktur
Kristoffer Gustavsen Skjærbæk fra Skanderborg-Odder Center for Uddannelse med projektet:
Læringskompetencer og derved indlæring?
Sundhedsvidenskab
Emilie Munk fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium med projektet:
iPSC til behandling af cystisk fibrose med fokus på pancreas
Max Stæhr Wraae fra Middelfart Gymnasium & HF med projektet:
Ekstra sikkerhed til kræftmissil - Glykoproteinet Mesothelin og Glykoformen sialyl-Tn som kombineret-target for CAR T-celle terapi, i behandling af den solide kræftform Pancreatisk Adenokarcinom
Thea Holm Graversen fra Risskov Gymnasium med projektet:
Musikterapi og demens - Effekten af aktiv gruppemusikterapi for svært dementes sociale kompetencer
Nominerede 2017
Den 30. oktober 2017 afleverede 109 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Naturvidenskab, humaniora, samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab.
En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 7. december præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårede departementschef Agnete Gersing fra Uddannelses- og Forskningsministeriet Årets Forskerspire fra hver kategori. Vinderprojekterne er markeret med 'fed skrift'.
De nominerede er:
Naturvidenskab
Claudia C. Lassen fra Sukkertoppen Gymnasium med projektet
Vitamin D3 in Arabidopsis thaliana
Eskild Bækgaard Lauritsen fra Frederiksberg Gymnasium med projektet:
Guldnanopartikler til målrettet behandling af kræftstamceller
Mathies C. Ellehauge Henriksen fra Svendborg Gymnasium med projektet:
Detektion og kvantificering af mikroplastik i marinerelaterede forødevareprodukter ved brug af fluorescens
Sundhedsvidenskab
Barda Murtezaj fra Frederisksund Gymnasium med projektet.
Er der forskel på aktiviteten af beløningssystemet hos traumatiserede flygtninge og krigsveteraner med PTSD?
Joakim Palmqvist fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Effekten af stress på Tourettes patienter - kan viden om effekten af stress på symptomer hos Tourettes patienter hjælpe med at forebygge forhøjet ticintensitet
Mia Maribo Rauff fra Vejle Tekniske Gymnasium med projektet:
DNA methylering i GNAS1-genet
Samfundsvidenskab
Emilie Maja Jeppesen fra Frederiksværk Gymnasium og HF med projektet:
Unge og stress
Katrine Tegisti Broberg fra Frederiksberg Gymnasium med projektet:
Feminismens relevans for ungdommen i det senmoderne danske samfund
Laura Steensgaard Kristiansen fra Marselisborg Gymnasium med projektet:
Unge møder unge i integrationens tegn
Humaniora
Amalie Sofie Priske Flygers fra Falkonergårdens Gymnasium med projektet:
Dåben som aktivt valg - et ungdomsstudie. Kristendommens betydning for danske unge belyst gennem et casestudie af dåben som et individuelt aktivt valg
Jonathan Hvithamar Rystrøm fra Aurehøj Gymnasium med projektet:
Frygt og Facebook. Forholdet mellem unges nyhedsforbrug på Facebook og deres vurderinger af risiko for terror
Milena Simon Christensen fra Rosborg Gymnasium med projektet:
Når ord ikke bare er ord. Leksikalsk densitet og inventar i skriftlig engelsk