Nominerede 2020 

Humaniora 

Andreas Stausholm Hald fra Aurehøj Gymnasium med projektet: 
Woke Capitalism i Hollywoodfilm

Karen Møller-Munar fra Gefion Gymnasium med projektet: 
Håb i eksistensen - En refleksion med mening i livet

Vincent Balaban fra Rosborg Gymnasium og HF med projektet: 
Poesiens øje

Naturvidenskab: 

Lenore Schøth Bechmann fra Frederikssund Gymnasium med projektet: 
Udvikling af salttolerante afgrøder

Bertil Cold fra Aurohøj Gymnasium med projektet: 
Optimering af solcellers udnyttelse af højenergi fotoner
Bilagene fra opgaven kan rekvieres hos forskerspirer@adm.ku.dk.  

Ulrikke Andrea Lysbeck Olsen fra Frederiksværk Gymnasium med projektet: 
Optimering af bioproduktion med cyanobakterier

Samfundsvidenskab: 

Freja Apuschkin Hauge fra Roskilde Katedralskole med projektet: 
Mediernes dækning af terrorisme i verden

Marie Lundager Sørensen fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium med projektet: 
Neuromarketing og klimabevidsthed

Signe Marie Roesgaard fra Skanderborg-Odder center for uddannelse med projektet: 
Unges adfærd og frygt i forhold til corona

Sundhedsvidenskab

Laura Klifforth Hemmingsen fra Roskilde Gymnasium med projektet: 
Inkontinens hos unge Voksne 

Margit Anna Brodam fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet: 
Dansk honning som alternativ til moderne sårbehandling 

Freja Mosegaard Hansen fra Roskilde Gymnasium med projektet: 
Multisensoriske undervisningsmetoder som hjælpemiddel for ordblinde

Nominerede 2019https://cms.ku.dk/scripts/tiny_mce/plugins/obvius/images/addtoplink.gif

Den 28. oktober 2019 afleverede 105 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Humaniora, Naturvidenskab, Sundhedsvidenskab, Samfundsvidenskab.

En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 26. november præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårer rektor Henrik C. Wegener Årets Forskerspire i hver kategori.

De nominerede er:

Humaniora

Anna Ree Andersen fra Køge Gymnasium med projektet:
Arkitektur, Lys og helingsproces

Liv Juhl fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Brugen af sønderjysk blandt indskolingselever

Lukas Ballin fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Oldtidens økologi - En økokritisk læsning af Gilgamesh

Naturvidenskab

Malli Segoli fra Roskilde Gymnasium med projektet:
VOPcCl som sensibilisator til TTA fotonopkonvertering i solceller

Marie-Louise Lykke Nielsen fra Vejle Tekniske Gymnasium med projektet:
Space bees - a future necessity

Philip Kierstein Kjærside fra Sankt Annæ Gymnasium med projektet:
Reducering af DNA-skade i planter

Samfundsvidenskab

Asger Mikkelsen fra Skanderborg-Odder Center for Uddannelse med projektet:
Menneskers indflydelse på individets politiske holdning

Maria Beck Gaarde fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Placebosøvn

Victor Stegler Halkjær Bjerrum fra Risskov Gymnasium med projektet:
Ugennemsigtige karakterer i gymnasiet - En kortlægning af confirmation bias i karaktergivningsprocessen på den gymnasiale uddannelse.

Sundhedsvidenskab

Emelie Nathalie stefanie Riis fra Gammel Hellerup Gymnasium med projektet:
Sammenhæng mellem allergi og kræft

Kristine Due Hammershøy fra Sønderborg Statsskole med projektet:
Hæmning af spermiogenese vha. inhibering af fosfo-GRTH - Udvikling af en nonhormonel p-pille til mænd

Yasmin El Youssef fra Teknisk Gymnasium Lolland-Falster med projektet:
Laktat som prædisponerende faktor til udvikling af ME/CFS



Nominerede 2018https://cms.ku.dk/scripts/tiny_mce/plugins/obvius/images/addtoplink.gif

Den 29. oktober 2018 afleverede 109 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Humaniora, Naturvidenskab, Sundhedsvidenskab, Samfundsvidenskab.

En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 26. november præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårer uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers Årets Forskerspire i hver kategori.

De nominerede er:

Humaniora

Eva Marie Elslo fra Vordingborg Gymnasium & HF med projektet:
Fankultur og religion

Mia Cecilie Pedersen fra Rødkilde Gymnasium med projektet:
Den Nonverbale Kommunikations Betydning i den Monotone Samtale

Sofus Matthias Skjærlund fra Gefion Gymnasium med projektet:
Vølvens Stemme - En fonetisk rekonstruktion af Vǫluspá

Naturvidenskab

Mathias Theodor Jul Overby fra Det Internationale Gymnasium, Niels Brock med projektet:
Cops and Robbers

Selina Mølgaard Sønderby fra Odense Katedralskole med projektet:
Regeneration af glykoalkaloid-fri Solanum tuberosum og dennes modstandsdygtighed overfor Streptomyces scabies

Sofie Abildtrup Rasmussen fra Rosborg Gymnasium & HF med projektet:
Reduktion af køers metan-udledning

Samfundsvidenskab

Baltazar Bondo Dydensborg fra Kruses Gymnasium med projektet:
Betydningen af præferencer for valg af teenage-partner - En kortlæggelse og mikroøkonomisk analyse af teenagers præferencer og valg i romantiske anliggender

Cathrine Rask Knøs fra Nordsjællands Grundskole og Gymnasium med projektet:
En finansiel sektor uden hvidvaskskandaler - Blockchain-teknologi som finansiel infrastruktur

Kristoffer Gustavsen Skjærbæk fra Skanderborg-Odder Center for Uddannelse med projektet:
L
æringskompetencer og derved indlæring?

Sundhedsvidenskab

Emilie Munk fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium med projektet:
iPSC til behandling af cystisk fibrose med fokus på pancreas

Max Stæhr Wraae fra Middelfart Gymnasium & HF med projektet:
Ekstra sikkerhed til kræftmissil - Glykoproteinet Mesothelin og Glykoformen sialyl-Tn som kombineret-target for CAR T-celle terapi, i behandling af den solide kræftform Pancreatisk Adenokarcinom

Thea Holm Graversen fra Risskov Gymnasium med projektet:
Musikterapi og demens - Effekten af aktiv gruppemusikterapi for svært dementes sociale kompetencer

Nominerede 2017https://cms.ku.dk/scripts/tiny_mce/plugins/obvius/images/addtoplink.gif

Den 30. oktober 2017 afleverede 109 forskerspirer en synopsis til et forskningsprojekt i en af de fire kategorier: Naturvidenskab, humaniora, samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab.

En dommerkomité har udvalgt de tre bedste fra hver kategori. Ved Projekt Forskerspirers afslutningsarrangement den 7. december præsenterer de 12 nominerede deres projekter. Herefter kårer departementschef Agnete Gersing fra Uddannelses- og Forskningsministeriet Årets Forskerspire fra hver kategori.

De nominerede er:

Naturvidenskab

Claudia C. Lassen fra Sukkertoppen Gymnasium med projektet
Vitamin D3 in Arabidopsis thaliana

Eskild Bækgaard Lauritsen fra Frederiksberg Gymnasium med projektet:
Guldnanopartikler til målrettet behandling af kræftstamceller

Mathies C. Ellehauge Henriksen fra Svendborg Gymnasium med projektet:
Detektion og kvantificering af mikroplastik i marinerelaterede forødevareprodukter ved brug af fluorescens

Sundhedsvidenskab

Barda Murtezaj fra Frederisksund Gymnasium med projektet.
Er der forskel på aktiviteten af beløningssystemet hos traumatiserede flygtninge og krigsveteraner med PTSD?

Joakim Palmqvist fra Roskilde Gymnasium med projektet:
Effekten af stress på Tourettes patienter - kan viden om effekten af stress på symptomer hos Tourettes patienter hjælpe med at forebygge forhøjet ticintensitet

Mia Maribo Rauff fra Vejle Tekniske Gymnasium med projektet:
DNA methylering i GNAS1-genet

Samfundsvidenskab

Emilie Maja Jeppesen fra Frederiksværk Gymnasium og HF med projektet:
Unge og stress

Katrine Tegisti Broberg fra Frederiksberg Gymnasium med projektet:
Feminismens relevans for ungdommen i det senmoderne danske samfund

Laura Steensgaard Kristiansen fra Marselisborg Gymnasium med projektet:
Unge møder unge i integrationens tegn

Humaniora

Amalie Sofie Priske Flygers fra Falkonergårdens Gymnasium med projektet:
Dåben som aktivt valg - et ungdomsstudie. Kristendommens betydning for danske unge belyst gennem et casestudie af dåben som et individuelt aktivt valg

Jonathan Hvithamar Rystrøm fra Aurehøj Gymnasium med projektet:
Frygt og Facebook. Forholdet mellem unges nyhedsforbrug på Facebook og deres vurderinger af risiko for terror

Milena Simon Christensen fra Rosborg Gymnasium med projektet:
Når ord ikke bare er ord. Leksikalsk densitet og inventar i skriftlig engelsk